05 Δεκεμβρίου 2022

ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ

 

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός Ονομαστηρίων Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ.

Στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Πειραιώς τελέστηκε το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2022 η Ακολουθία του Εσπερινού επί τη μνήμη του Αγίου Ιερομάρτυρος Σεραφείμ Επισκόπου Φαναρίου, εορτή κατά την οποία άγει τα ονομαστήριά του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ.

Χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κορωνειας κ.Παντελεήμων,

συγχοροστατούντων των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Βρεσθένης κ.Θεοκλήτου, Ύδρας κ.Εφραίμ, Πατρών κ.Χρυσοστόμου, Πτολεμαΐδος κ.Εμμανουηλ, Ιλίου κ.Αθηναγόρα, Μεγάρων κ.Κωνσταντίνου, Περιστερίου κ.Γρηγορίου, του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Ρωγών κ.Φιλοθέου και του εορτάζοντος Μητροπολίτου Πειραιώς κ.Σεραφείμ.

Ευχαριστώντας για την παρουσία τους, τους Αγίους Αρχιερείς ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς επεσήμανε πως η συμπροσευχή δεν είναι κίνηση αβροφροσύνης, αλλά ένα ταυτόσημο γεγονός για την Εκκλησια μας «που δείχνει την ενότητα της πίστεως την οποία μας προσφέρουν οι Αρχιερείς μας με την παρουσία και την αγάπη τους», όπως χαρακτηριστικά είπε.

Τον Θείο Λόγο κήρυξε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κορωνείας κ.Παντελεήμων, ο οποίος αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην δύναμη της πίστης.

Τέλος, ευχόμενος έτη πολλά στον εορτάζοντα Μητροπολίτη Πειραιώς κ.Σεραφείμ σημείωσε πως διαθέτει πίστη χωρίς εκπτώσεις και δύναμη χωρίς καταπιέσεις.

Ο ΟΣΙΟΣ ΠΑΤΗΡ ΗΜΩΝ ΣΑΒΒΑΣ Ο ΗΓΙΑΣΜΕΝΟΣ

«Ο όσιος Σάββας ζούσε επί Θεοδοσίου του μικρού σε μία κώμη της Καππαδοκίας, που λεγόταν Μουταλάσκη, και οι γονείς του ονομάζονταν Ιωάννης και Σοφία. Ήδη λοιπόν από την αρχή του βίου του πρόστρεξε στη μοναχική ζωή, σε μοναστήρι που λεγόταν Φλαβιανές, και τόσο πολύ από τη νεαρή του ηλικία έγινε εγκρατής, ώστε όταν είδε στον κήπο κάποια φορά ένα μήλο και το επιθύμησε, είπε: «Ήταν ωραίος στην όραση και καλός στη βρώση ο καρπός που με θανάτωσε». Πήρε το μήλο στα χέρια του, αλλά δεν το έφαγε. Αντίθετα το καταπάτησε με τα πόδια του και έθεσε όρο στον εαυτό του να μη φάει ποτέ μήλο. Αλλά  και σε φούρνο  όταν μπήκε κάποια φορά, βγήκε αβλαβής, χωρίς η φωτιά να αγγίξει ούτε τα ιμάτιά του. Στην ηλικία των δεκαοκτώ ετών, τον γνώρισε ο μέγας όσιος Ευθύμιος και τον έστειλε σε κοινόβιο, προς τον όσιο Θεόκτιστο. Από όλους όσους συναντούσε, προσλάμβανε και μάθαινε τους τρόπους και την αρετή τους.  Βλέποντάς τον ο άγιος Ευθύμιος τον προσφωνούσε «παιδαριογέροντα», λόγω της πέρα από τα κοινά μέτρα πνευματικής του καταστάσεως. Όσο περνούσε η ηλικία του, τόσο και αύξανε την αρετή του. Γι’ αυτό και έκανε πολλά θαύματα, όπως και έβγαλε νερό με την προσευχή του σε άνυδρους τόπους. Έγινε μάλιστα και καθηγητής πολλών μοναχών, κι όταν ήλθε   στην Κωνσταντινούπολη,  δύο φορές έστειλε πρέσβεις  και προς τον βασιλιά Αναστάσιο και προς τον Ιουστινιανό, καθώς παρακλήθηκε γι’ αυτό από τους κατά καιρούς πατριάρχες των Ιεροσολύμων. Έφθασε στο ακρότατο της κατά Χριστόν ηλικίας και σε ηλικία ενενήντα τεσσάρων ετών εξεδήμησε προς τον Κύριο».          

Είναι βασική αλήθεια της χριστιανικής πίστεως ότι τον άγιο τον καταλαβαίνει ένας επίσης άγιος. Μόνον όποιος έχει ανεπτυγμένες πνευματικές αισθήσεις μπορεί να «οσφρανθεί» την ευωδία που εκπέμπει η ζωή ενός αγίου – ένας άγευστος της πνευματικής ζωής πορεύεται ως τυφλός μέσα στον κόσμο! Γιατί το αναφέρουμε αυτό εν σχέσει με τον όσιο Σάββα; Για τον απλούστατο λόγο ότι εκείνος που αμέσως τον κατάλαβε και τον «οσφράνθηκε», που είδε την προχωρημένη πνευματική του κατάσταση ήταν ο μέγας όσιος Ευθύμιος.  Ο όσιος αυτός προσφωνούσε «παιδαριογέροντα» τον νεαρό Σάββα, που σημαίνει ότι στην πραγματικότητα αναγνώριζε την εκ νεότητος αγιότητά του. Από κει και πέρα τα μάτια του μεγάλου Ευθυμίου έγιναν και τα μάτια των υπολοίπων συμμοναστών του, άρχισαν δηλαδή και οι άλλοι να διακρίνουν  τα εκ Θεού χαρίσματά του, τα οποία επιβεβαιώθηκαν περίτρανα με τα θαύματα που ο Θεός επέτρεψε να γίνονται μέσω αυτού, όπως και από τη μυροβολία του αγίου λειψάνου του.

Η εκ παιδός σοφία του οσίου Σάββα αποδεικνύεται ανάγλυφα από το γεγονός ότι όπου πήγαινε είχε ανοικτά τα μάτια του για να βλέπει την κατά Χριστόν πολιτεία των αφιερωμένων στον Θεό και να αντιγράφει τους άθλους και τις αρετές τους. Δεν επικέντρωνε στις αδυναμίες των άλλων, που ασφαλώς ως άνθρωποι είχαν. Η έγνοια του, λόγω του μεγάλου πόθου του για τον Θεό, ήταν πώς να προχωρεί πνευματικά. Κι αυτό σήμαινε ότι έπρεπε να εκμεταλλευτεί κάθε τι που παρουσιαζόταν στον δρόμο του. Θυμίζει η περίπτωσή του τον μέγα Γέροντα των αιώνων, τον όσιο Αντώνιο, ο οποίος και εκείνος προσπαθούσε να μαζέψει σαν τη μέλισσα ό,τι καλό του προσέφεραν οι άγιοι αφιερωμένοι στον Θεό άνθρωποι της εποχής του. Κι όπως εκείνος, γι’  αυτόν τον λόγο, έγινε «θεοφιλής», τον αγαπούσε δηλαδή ο Θεός, το ίδιο και ο όσιος Σάββας. Μέγα δίδαγμα για όλους τους χριστιανούς, ιδίως της εποχής μας, που δυστυχώς σε ένα μεγάλο ποσοστό η προσοχή μας είναι στραμμένη στα αρνητικά των άλλων, στις αδυναμίες τους, χωρίς να μπορούμε να βλέπουμε τα θετικά τους και τις αρετές τους προς παραδειγματισμό. Για να χρησιμοποιήσουμε την εν προκειμένω έκφραση του οσίου της εποχής μας Παϊσίου του αγιορείτου, ο όσιος Σάββας ζούσε και λειτουργούσε στον κόσμο ως μέλισσα που συλλέγει τον καλό καρπό, και όχι ως μύγα, που επιζητεί πάντοτε την ακαθαρσία.

Αποτέλεσμα αυτής της σοφίας και της σύνεσης του οσίου ήταν ακριβώς να γεμίσει ο όσιος Σάββας με όλες τις αρετές. Όπως σημειώνει και ο σχετικός ύμνος: «Πάτερ, φάνηκες οίκος Θεού, διότι υπήρξες μέτριος, άκακος, πράος, απλός, ήσυχος, πράγματι πάνω από τα ανθρώπινα, και σαν άυλος μέσα σε ύλη». Ο υμνογράφος του όμως έχει επίγνωση ότι όλες οι αρετές από μόνες τους δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία, αν δεν καταλήγουν στο πλήρωμα των αρετών, την αγάπη. Αν η αγάπη δεν αποτελεί την κατάληξη της όποιας αρετής, παύει αυτή να χαρακτηρίζεται χριστιανική. Διότι βεβαίως λείπει ο ίδιος ο Θεός που είναι αγάπη. Γι’ αυτό και επισημαίνει: «Απόκτησες την αγάπη προς τον Θεό και τον πλησίον, γι’ αυτό και συγκεφαλαιώνεις τον Νόμο και τους Προφήτες. Διότι κατόρθωσες, Πάτερ, την μεγαλύτερη, κατά ασύγκριτο τρόπο από όλες, αρετή».  Και ξέρει βεβαίως επίσης ο υμνογράφος ότι κανείς δεν μπορεί να φτάσει σ’ αυτήν την αγάπη, αν δεν την κτίσει με τον φόβο του Θεού, που κάνει τον άνθρωπο να τηρεί τις άγιες εντολές Του. «Πόθησες την αρχή της σοφίας, δηλαδή τον φόβο του Θεού. Με αυτόν τον φόβο έκτισες τη ζωή σου κι έφτασες, Πάτερ, στην τελειότητα, αυτήν που μπορούν βεβαίως οι άνθρωποι».

Μία τέτοια αγιασμένη ζωή σαν του αγίου Σάββα, επάνω δηλαδή στα ίχνη του Χριστού και των Αποστόλων, ήταν ευνόητο να εξακτινωθεί και να γίνει ιεραποστολική φλόγα. Οι συμμοναστές του, όπως και ο υπόλοιπος κόσμος που τον γνώρισε, κυρίως με το παράδειγμά του αλλά και με τον λόγο του, άλλαζαν και μεταστρέφονταν. Πολλοί μάλιστα εγκατέλειπαν την ενασχόλησή τους με τα πράγματα του κόσμου και γίνονταν μοναχοί. «Έγινες συνόμιλος του αγίου Πνεύματος. Γι’  αυτό και διέγειρες τον ζήλο των λαών, με αποτέλεσμα να αδειάσουν οι πόλεις και να γίνουν πόλεις οι έρημοι, θεοφόρες πατήρ ημών».  «Ταις πρεσβείαις του οσίου πατρός ημών Σάββα, Χριστέ ο Θεός ημών, ελέησον και σώσον ημάς».

04 Δεκεμβρίου 2022

ΕΝΑΡΞΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Τον Αγιασμό ενάρξεως των Σχολών Γονέων – Κέντρων Στήριξης Οικογενείας και Γάμου τέλεσε την Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ, στο Παρεκκλήσιο Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου του Καθεδρικού Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος Πειραιώς.

Κατά τον σύντομο χαιρετισμό του ο Σεβασμιώτατος, απευθυνόμενος προς τους υπευθύνους Ιερείς και τους συμμετέχοντες αναφέρθηκε στις δυσκολίες της σημερινής εποχής όπου «πράγματα αυτονόητα και δεδομένα», όπως χαρακτηριστικά είπε, σταθερές αξίες του παρελθόντος και γεγονότα που ενέπνεαν ασφάλεια, σήμερα αμφισβητούνται.

Υπογραμμίζοντας πως σε αυτή την εποχή της συγχύσεως «μόνος ασφαλής οδοδείκτης είναι ο Χριστός», επεσήμανε πως καλούμαστε να είμαστε επόμενοι των Αγίων Πατέρων, εκείνοι οι οποίοι καθημερινά αποδεικνύουν το καινούριο που περιμένει ο κόσμος μέσα στην αποτυχία της ιστορίας.

Έκανε λόγο για την προσπάθεια της Εκκλησίας να μιλήσει στους νέους για αυτό το μεγάλο δώρο του Θεού, την οικογένεια η οποία μας καθιστά συνδημιουργούς μαζί Του, προτρέποντας παράλληλα τους υπευθύνους Ιερείς να μην αποθαρρύνονται και με τη Χάρη του Θεού να προσπαθήσουν να πλησιάσουν τα νέα ζευγάρια με μία «καλή επίθεση αγάπης και προσφοράς», όπως είπε.

Τέλος, προτρέποντας όλους σε μία «πνευματική επανάσταση» και σημειώνοντας πως ό,τι δεν μπορούμε να λέμε στους άλλους, να το λέμε στο Θεό μας, ευχήθηκε καλή πνευματική χρονιά.

Ακολούθησε σχετική ομιλία από τον Ιεροκήρυκα της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς Αρχιμανδρίτη π.Μεθόδιο Κρητικό, Ηγούμενο της Ιεράς Μονής Αναστάντος Χριστού Πειραιώς.

"ΣΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΟΥΣ": ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ π. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΔΟΡΜΠΑΡΑΚΗ ΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ "ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΝ"

 

Τέθηκε σε κυκλοφορία από τις εκδόσεις "ἀκολουθεῖν" το νέο βιβλίο του π. Γεωργίου Δορμπαράκη "Στα χνάρια τους". 

Πρόκειται για σύντομα σχόλια λόγων και πράξεων μεγάλων και σπουδαίων αγίων της Εκκλησίας μας, παλαιοτέρων, κυρίως όμως νεωτέρων, όπως των οσίων Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Παϊσίου Αγιορείτου, Ιακώβου του εν Ευβοία, Εφραίμ Κατουνακιώτου, Ιωσήφ του Ησυχαστού, Ιωάννου της Κροστάνδης, Σιλουανού Αθωνίτου, Σωφρονίου του Έσσεξ κ.π.ά.

 Όπως σημειώνεται στο οπισθόφυλλο του βιβλίου: «Το ήθος της ταπεινής αγάπης, το ήθος του Κυρίου Ιησού Χριστού, ψαύουμε στα λόγια και τα περιστατικά των αγίων που παρατίθενται στο συγκεκριμένο βιβλίο. Και μάλιστα με έμφαση στους νεωτέρους αγίους και Γέροντες: Πορφύριο, Παΐσιο, Ιάκωβο, Εφραίμ, Σιλουανό, Σωφρόνιο, Ιωάννη της Κροστάνδης, ώστε να διατρανωθεί περίτρανα η αλήθεια ότι «Ἰησοῦς Χριστός χθές καί σήμερον ὁ αὐτός καί εἰς τούς αιῶνας». Η αγιότητα δηλαδή είναι το ακριβό δώρο που προσφέρει ο Θεός μας στον κόσμο Του μέσω των αγίων Του κάθε εποχής, που θα πει ότι στη ζωή και στον λόγο αυτών βρισκόμαστε κυριολεκτικά μέσα στη δική Του αγκαλιά και η χάρη Του μέσω αυτών λειτουργεί ω ς δροσιά και παρηγοριά στις ταλαιπωρημένες από τις αμαρτίες μας και τα αμαρτωλά  στοιχεία του κόσμου ψυχές μας» (από το Προλογικό του βιβλίου). 

Παραθέτουμε στη συνέχεια τα περιεχόμενα του βιβλίου. 

 

Π Ε Ρ Ι Ε Χ Ο Μ Ε Ν Α

ΠΡΟΛΟΓΙΚΟ

ΟΣΙΟΣ ΕΦΡΑΙΜ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΩΤΗΣ

1.    Για να μην κουραστεί η υπομονή

2.    Η δικαιολογία δεν είναι γραμμένη στη Γραφή

3.    Κάθε μέρα να εορτάζουμε την Ύψωση του Σταυρού

ΟΣΙΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

1.    Εγώ είμαι γη και σποδός

2.    Είναι ο ίδιος ο Θεός παρών

3.    Ζει Κύριος ο Θεός

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΗΣ ΚΡΟΣΤΑΝΔΗΣ

1.    Γιατί δεν βλέπω πουθενά τον Θεό;

2.    Έτοιμοι πάντοτε ν’ αναχωρήσουμε

3.    Λέγε συνεχώς μέσα στην καρδιά σου

ΟΣΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ

1.    Δεν βρίσκουν πουθενά ανάπαυση

2.    Έχω χαρίσματα και αδικούμαι

3.    Η μάνα σκεπάζει τα παραπτώματα των παιδιών της

4.    Η χάρη του Θεού με κρατάει στον ίσιο δρόμο

5.    Κληρονομικές καταβολές

6.    Μακριά και… αγαπημένοι!

7.    Να την πονέσω!

8.    Ο Γέροντας μιλούσε ελληνικά και ο αλλοδαπός αγγλικά

9.    Ο πιο σύντομος και εύκολος δρόμος για τον Παράδεισο

10.                Ο τρελός κι ο μεθυσμένος

11.                Ποια «βόμβα» μας κυνηγάει

12.                Προκοπή και φιλότιμο

13.                Πώς γίνεται κανείς άθεος

14.                Πώς μας κοροϊδεύει ο διάβολος

15.                Τι να κάνω που ζηλεύω

16.                Το κυριότερο έργο μας

17.                Τους έφερνε καπνό για να… καπνίσουν!

18.                Ο Θεός είναι υποχρεωμένος να μας βοηθάει!

ΟΣΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ

1.    Δεν φεύγει το σκοτάδι με πόλεμο

2.    Ένα τέλειο πράγμα

3.    Μη κουραστείς να προσεύχεσαι

4.    Ν’ αγαπάμε πολύ την Εκκλησία

5.    Ο Χριστός είναι φίλος μας

6.    Οι πνευματικοί θησαυροί της Ορθοδοξίας

7.    Ακτινογραφώντας την ψυχή του εμβρύου

8.    Πού έμαθα τα μυστικά της πνευματικής ζωής

9.    Πώς αποφεύγουμε την κατάθλιψη

10.                Πώς γεμίζει η ψυχή;

11.                Τα λόγια στ’ αυτιά,  η προσευχή στην καρδιά

12.                Ψυχολογικές δυσκολίες

13.                Θέλεις δουλειά πολλή

14.                Πώς εξαφανίζονται ο διάβολος, το κακό και η αμαρτία

ΟΣΙΟΣ ΣΙΛΟΥΑΝΟΣ ΑΘΩΝΙΤΗΣ

1.    Η αγάπη της ήταν τέλεια!

2.    Και μόνο το όνομά της χαροποιεί την ψυχή

3.    Οι συμφορές και οι κίνδυνοι διδάσκουν την προσευχή

4.    Όλος ο πόλεμος γίνεται για την ταπείνωση

5.    Τα καθημερινά θαύματα που δεν τα παρατηρούμε

6.    Ποιοι είναι ισχυροί και ποιοι ασθενείς;

ΟΣΙΟΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ ΑΘΩΝΙΤΗΣ

1.    Αλήθεια και αγάπη

2.    Είμαι μορφωμένος, άρα έχω δίκιο σε… όλα!

3.    Πίστη: η εσωτερική ενέργεια που νικά την ασθένεια

ΑΛΛΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ (ΠΑΛΑΙΟΙ ΚΑΙ ΝΕΟΙ)

1.    ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΣ ΜΑΚΡΗΣ: Μη ξεραθούμε και μη καούμε!

2.    ΑΡΣΕΝΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ:

- Αν Τον ζητήσουμε, θα μας φανερωθεί

- Η υπομονή φέρνει την ισορροπία

3.    ΑΧΙΛΛΑΣ: Για να μην πέσει σε απόγνωση!

4.    ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ: Η Μάνα Παναγία με άκουσε!

5.    ΕΦΡΑΙΜ ΑΡΙΖΟΝΙΤΗΣ: Προσευχή ενός αγίου

6.    ΕΦΡΑΙΜ Ο ΣΥΡΟΣ: Προσοχή στη… συνήθεια!

7.    ΙΩΣΗΦ Ο ΗΣΥΧΑΣΤΗΣ: Γνῶθι σαυτόν!

8.    ΚΑΛΛΙΣΤΟΣ ΓΟΥΕΑΡ: Η παρουσία του Θεού ως αρχική αίσθηση απουσίας

9.    ΛΟΓΓΙΝΟΣ: Το κύριο γνώρισμα της ταπεινοφροσύνης

10.                ΜΑΚΑΡΙΟΣ Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ:

- Νευριάζω που δεν θέλει να σωθεί!

- Όλος πρόσωπο και μάτια!

 - Το κρυφό μεγαλείο των θλίψεων

11. ΜΑΞΙΜΟΣ Ο ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ: Πώς λέγεται σωστά το «Κύριε ἐλέησον»

12. ΜΑΡΚΟΣ Ο ΑΣΚΗΤΗΣ: Ο πιο καλός σύμβουλος

13. ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ: Χριστός Ανέστη, χαρά μου!

14. ΣΙΣΩΗΣ Ο ΜΕΓΑΣ: Τα σκεύη τους είναι μέσα μας

15. ΓΕΡΟΝΤΙΚΟΝ: ΦΙΛΟΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΙ!

  Σε όλα τα κεντρικά βιβλιοπωλεία (Σελ.: 352. Τιμή: 12 ευρώ)