21 Ιουνίου 2021

ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ Ο ΕΓΚΛΕΙΣΤΟΣ

Η ευχή του Ιησού

«Η ευχή του Ιησού, όπως και κάθε άλλη προσευχή, αν την προφέρουμε μηχανικά, με τα χείλη και τη γλώσ­σα μόνο, είναι άκαρπη. Δοκιμάστε, λέγοντας την ευχή πιο ζωντανά, να συλλογιστείτε ότι ο ίδιος ο Κύριος εί­ναι παρών μπροστά σας, σας ακούει και γνωρίζει τί συμβαίνει στην ψυχή σας. Ξυπνήστε, επίσης, μέσα σας τη δίψα της σωτηρίας και αποκτήστε τη βεβαιότητα ότι αυτή μπορεί να σας τη χαρίσει ο Χριστός μονάχα και κανένας άλλος. Ύστερα κραυγάστε Του νοερά, με το νου συγκεντρωμένο στην καρδιά: “Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με!”.

Μπορείτε, αν θέ­λετε, να χρησιμοποιήσετε και κάποιαν άλλη σύντομη ικεσία, μια και δεν έχουν σημασία τόσο τα λόγια όσο τα φιλόθεα αισθήματα, που γεννιούνται απ’ αυτά μέ­σα μας, και η αγαπητική στροφή της καρδιάς στον Κύριο. Εκείνος είναι η Αγάπη. Γι’ αυτό, μόλις αγγίξει την καρδιά μας, τη φλογίζει από αγάπη για το πα­νάγιο Πρόσωπό Του. Να τί πρέπει να επιδιώκουμε. Τα λόγια και η μέθοδος της ευχής του Ιησού είναι μό­νο όπλο, ή μάλλον μόνο κόπος, που φανερώνει τον σφοδρό πόθο της ψυχής να βρει τον Κύριο. Αν η γλώσσα σας αδιάλειπτα επαναλαμβάνει την ευχή, αν ο νους σας αδιάλειπτα ατενίζει το Θεό, αν η καρδιά σας αδιάλειπτα διψάει την ένωση μαζί Του, τότε ο Πανά­γαθος, βλέποντας και βραβεύοντας τον αγώνα σας, θα σας ελεήσει και θα σας σώσει».

(Στην παρακάτω διεύθυνση μπορεί κανείς να δει πώς προσευχόταν με τη συγκεκριμένη ευχή ο μέγας όσιος της εποχής μας Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης).

Ο Άγιος Πορφύριος λέει την ευχή Του Ιησού "Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με" - YouTube

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ: ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΜΑΣ ΚΑΛΕΙ ΣΕ ΜΙΑ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΡΡΗΚΤΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΜΕ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΚΑΙ ΠΑΝΑΧΡΑΝΤΟΝ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ.

Ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ.Σεραφείμ, τελέστηκε σήμερα Δευτέρα 21 Ιουνίου 2021 (του Αγίου Πνεύματος) η Θεία Λειτουργία στον Πανηγυρίζοντα Καθεδρικό Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Πειραιώς.

Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην παρουσία του Αγίου Πνεύματος στην ζωή μας και στην ενότητα που Αυτό μας έχει καλέσει ως μέλη του Σώματος του Χριστού.

«Το Πνεύμα το Άγιον εισήλθε στην ιστορία του κόσμου δια του Ιησού Χριστού», «στην πνευματική διάσταση του κόσμου μας γι’ αυτό και εγκαθίδρυσε ένα νέο πολίτευμα, το συνοδικό πολίτευμα, το πολίτευμα της ενότητος και της κοινωνίας και αλληλοπεριχωρήσεως του κόσμου» είπε αρχικά ο Σεβασμιώτατος, ενώ αναφερόμενος στην λέξη «ενότητα» επεσήμανε πως «η λέξη αυτή σημαίνει αναγνώριση, σεβασμό, αγάπη, δικαιοσύνη, αλήθεια. Όλα αυτά προϋποθέτει η ενότητα».

«Ο άνθρωπος πλάστηκε για να έχει ενότητα, για να είναι ηνωμένος και ως πρόσωπο – σώμα και ψυχή – και ως κοινωνία και ως ύπαρξη, γι’ αυτό και η πρώτη του ενότητα ήταν με τον Δημιουργό του ο οποίος του χάρισε το ‘’συνειδέναι’’. Όχι απλώς το λογικό, την αυτεξουσιότητα της βουλήσεως, αλλά την επίγνωση του εαυτού του. Ο κάθε ένας από εμάς γνωρίζει ποιος είναι», είπε στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος σημειώνοντας παράλληλα πως ενώ έχουμε κληθεί στην ενότητα από το Πνεύμα το Άγιο «εμείς απαντήσαμε με μία μεγάλη άρνηση, εμπιστευόμενοι το φθαρτό κόσμο».

«Η ύλη είναι ασυνείδητη και άλογη», είπε χαρακτηριστικά και «υπόκειται σε νόμους που έστησε ο υπέρτατος νους. Αυτός που βλέπουμε το δημιούργημά του και αντιλαμβανόμεθα το ‘’είναι’’ Του. Αυτός του οποίου την σοφία, την τελειότητα, την αρμονία απολαμβάνουμε μέσα στον κτιστό κόσμο μας» επεσήμανε, υπογραμμίζοντας ότι «επιλέξαμε την κτιστή πραγματικότητα και όχι την άκτιστη αλήθεια». «Όλα πέρασαν από τη στιγμή που ήρθε η Χάρις, το έλεος, η Σωτηρία δια της θυσίας του Μονογενούς Υιού του Θεού, δια της απεριγράπτου αγάπης, δια της επί του Σταυρού Μαρτυρίας του Κυρίου της Δόξης και της προτάξεως του αληθινού ανθρώπου ο οποίος εκλήθη εις ενότητα με τον Θεόν, με τον εαυτόν του, με τους αδελφούς του», είπε.

Τονίζοντας πως το Άγιο Πνεύμα μας καλεί σε μία ενότητα «που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το Άγιον και Πανάχραντον πρόσωπό Του», ανέφερε ότι φύγαμε από την αλήθεια και πέσαμε στο θάνατο. «Γίνονται φοβερά εγκλήματα και φοβερές πράξεις ατιμωτικές που προσβάλλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και το ανθρώπινο ήθος» είπε χαρακτηριστικά ο Σεβασμιώτατος, υπογραμμίζοντας με έμφαση πως καλούμαστε μεν να διακονήσουμε την ενότητα, αλλά «για να έχουμε ενότητα και ειρήνη, προϋπόθεση είναι να έχουμε Χάρη και Μετοχή στη ζωή του Θεού. Να έχουμε αναγωγή πνευματική. Η κάθε μετρητή στιγμή να ανεβαίνει στους ουρανούς».

Στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος σημείωσε πως καλούμαστε να έχουμε ενότητα στην πατρίδα μας «όπου ακούγονται διάφορα και πολυποίκιλα πράγματα τα οποία υπακούουν στη νέα θρησκεία ενός ψευδούς δικαιωματισμού όπου η κάθε παράνοια, η κάθε ανισορροπία αναγορεύεται ως δήθεν ανθρώπινο δικαίωμα» υπογραμμίζοντας ότι «ανθρώπινα δικαιώματα που δεν συνάπτονται με την ανθρώπινη φύση δεν υπάρχουν. Είναι απλώς πλάσματα φαντασίας και ανοησίας». Επίσης ανέφερε πως πρέπει να έχουμε ενότητα στην Εκκλησία μας όπου ως προϋποθέσεις πρέπει να υπάρχουν «η ταπείνωση και η αυτογνωσία, γιατί δεν μπορεί ο καθένας χωρίς προϋποθέσεις, χωρίς κάθαρση από τα πάθη να έχει λόγο για τόσο υπεροχικά πράγματα».

Τέλος, τόνισε πως δεν είμαστε αυτόνομες μονάδες «αλλά μέλη του Σώματος του Χριστού» και αυτό σημαίνει ότι «είμαστε μέλη ενός σώματος που κεφαλή έχει το Χριστό». «Ο κάθε ένας από εμάς έχει μια διακονία, αλλά είμαστε όλοι ίσοι. Είμαστε μέλη του Σώματος του Χριστού και έχουμε αυτή την ενότητα που μας ενώνει». «Καλούμαστε σήμερα», συμπλήρωσε «να συνειδητοποιήσουμε αυτή την αναγκαιότητα της ενότητός μας και αυτό το δώρο μας το χαρίζει το Πνεύμα το Άγιο». «Ας ζητήσουμε το Πνεύμα το Άγιον» προέτρεψε όλους ο Σεβασμιώτατος, επισημαίνοντας παράλληλα πως «αυτό προϋποθέτει κάθαρση του σώματος και της ψυχής. Έλλαμψη και κοινωνία με τον ζωντανό Θεό. Αυτή τη Χάρη του Πνεύματος σας την εύχομαι», κατέληξε.


ΠΡΟΣΟΧΗ! ΤΗ ΣΩΣΤΗ... ΔΟΣΗ!

 

 Προ καιρού γνωστός από τα Μ.Μ.Ε. και όχι μόνο chef είπε κάτι πολύ σημαντικό για κείνους που θέλουν να μαγειρέψουν το οτιδήποτε: «Ποτέ δεν ρίχνουμε στο φαγητό μπαχαρικά και αρωματικά παραπάνω από τη σωστή δόση, δηλαδή στην ουσία πολύ λίγη και διακριτική, προκειμένου να αναδείξουμε και όχι να εξαφανίσουμε το καθαυτό μαγειρευτό μας».

Αν αυτό ισχύει στη μαγειρική και στη ζαχαροπλαστική, ισχύει πολύ περισσότερο και στις μεταξύ των ανθρώπων σχέσεις. Ποτέ δεν επεμβαίνουμε στις ζωές των άλλων -  έστω κι αν είναι ο ή η σύζυγος, έστω κι αν είναι τα ίδια μας τα παιδιά και μάλιστα οι έφηβοί μας, πολύ περισσότερο αν πρόκειται για τους πιο έξω, συγγενείς, συνεργάτες, λοιπούς συνανθρώπους μας – πέρα από τη διακριτική και όσο μας επιτρέπουν επέμβασή μας, κι αυτό για να τους αφήνουμε να «αναπνέουν», δηλαδή να πραγματοποιούν την ύπαρξή τους κατά την ελευθερία που τους έδωσε ο Θεός, που θα πει τελικώς να τους βοηθούμε αλλά με τρόπο που αναδεικνύονται εκείνοι και όχι ασφαλώς εμείς. Διότι συχνά συμβαίνει να είμαστε τόσο επεμβατικοί, τόσο καταπιεστικοί, ιδίως απέναντι στους θεωρούμενους δικούς μας, ώστε να τους συμπνίγουμε με τα δικά μας θέλω και τους δικούς μας οραματισμούς, κι αυτό βεβαίως «για το καλό» τους! Οπότε, όπως συμβαίνει μ’ εκείνον που μαγειρεύει και ρίχνει παραπάνω από όσο πρέπει μπαχαρικό, πράγμα που αλλοιώνει τελικά το φαγητό, αλλοιώνουμε κι εμείς την προσωπικότητα του άλλου, τον διαστρέφουμε, χωρίς να καταλαβαίνουμε τις περισσότερες φορές ότι έτσι καλλιεργούμε τον εγωισμό μας σε… ξένο έδαφος!

Ας κοιτάξουμε και τη συμπεριφορά του ίδιου του Θεού μας: είναι ο Δημιουργός μας, έρχεται στον κόσμο, μας προσλαμβάνει, μας δίνει τη χάρη Του και τη βοήθειά Του, αλλά με τρόπο τόσο ευγενικό που δεν εξαφανιζόμαστε, δεν απορροφόμαστε από Εκείνον, αλλά σωζόμαστε – διατηρούμαστε ακέραιοι και σώοι. Κατά πώς το είπε και ο όσιος Γέροντας Πορφύριος σ' έναν νέο, σε ερώτησή του αν ο Θεός θέλει να καλογερέψει ή να παντρευτεί: «Ο Θεός», του είπε, «θέλει αυτό που θέλεις κι εσύ. Αρκεί αυτό που θα αποφασίσεις να το κάνεις σωστά».

Να νοστιμίζουμε λοιπόν τη ζωή των άλλων με τον λόγο, τη συμπεριφορά μας, τη σκέψη μας, αλλά με πολύ διακριτικό τρόπο, γιατί έτσι φαίνεται ότι πράγματι τον αγαπάμε. Τα υπόλοιπα είναι… σκέτος εγωισμός!

20 Ιουνίου 2021

Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ

Η εορτή μπορεί να καθιερώθηκε (απ’ τις αρχές του 20ού αι.)  εξαφορμής συγκεκριμένου γεγονότος στις Η.Π.Α., επεκτάθηκε όμως σύντομα και σε πολλά άλλα έθνη, γιατί ακριβώς δίνει την ευκαιρία να προβληθεί το πρόσωπο που μαζί με τη μητέρα αποτελεί τον στυλοβάτη της οικογένειας, ο πατέρας. Δεν έχει εκκλησιαστικό χαρακτήρα η εορτή, αλλά θα μπορούσε να αποκτήσει, αν νοηματοδοτείτο από τη «φιγούρα» του Θεού Πατέρα.

Εννοούμε ότι μπορεί η καθιέρωση της εορτής να έχει τον ευγενικό σκοπό του τονισμού του ρόλου του πατέρα μέσα στην οικογένεια (βιολογικά, ψυχολογικά, πνευματικά, κοινωνικά) – πόσα παιδιά «τραυματίζονται» ψυχικά, και μερικές φορές ανεπανόρθωτα, γιατί τους λείπει η παρουσία του πατέρα -  όμως αν δεν υπάρξει η οπτική του Χριστού  («Πάτερ ημών» μας είπε να λέμε για τον Θεό), η πατρότητα θα εμφανίζεται συρρικνωμένη κι ίσως αλλοιωμένη από τη φυσική μόνο διάστασή της.

Ο Θεός είναι Πατέρας, εξαγγέλλει η Αγία Γραφή. Και τα ιδιώματά Του αντανακλούν και στον άνθρωπο, τον «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν» Εκείνου δημιουργημένο. Κι είναι Πατέρας όχι μόνο ως Δημιουργός αλλά πρωτίστως ως πλήρης αγάπης και στοργής προς τα δημιουργήματά Του. «Ο Θεός αγάπη εστί». Η αγάπη Του δεν κατανοείται κατά τα ανθρώπινα πρότυπα, με διακυμάνσεις και  διακοπές, αλλά κατά  τον τρόπο της αποκαλύψεώς Του: την αιωνιότητα της ανιδιοτελούς θυσίας. Ο Θεός μας δηλαδή όπως εξήγησε ο Χριστός δεν μπορεί να μην αγαπά, η αγάπη Του αποτελεί οφειλή στα πλάσματά Του, με αποκορύφωμα τον απόλυτο σεβασμό της ελευθερίας τους. Αγαπώ έτσι σημαίνει σέβομαι τον άλλο, δεν τον εκβιάζω, δεν τον καταπιέζω, έστω κι αν έχω μία τέτοια δυνατότητα. «Δεν σας ονομάζω δούλους, αλλά φίλους» είπε ο Κύριος.

Η παραπάνω αλήθεια οδηγεί σε δύο ακόμη σημεία. Πρώτον, στην εικόνα του (Θεού) Πατέρα της παραβολής του ασώτου. Τι κάνει ο Πατέρας; Γνωρίζοντας την εξέλιξη των πραγμάτων – την απώλεια και τη νέκρωση του υιού του μακριά από τον Ίδιο - εντούτοις τον αφήνει ελεύθερο χωρίς κανένα ίχνος καταπίεσης. Κι η αγάπη αυτή τελικώς κάνει θαύματα: προκαλεί τον άσωτο σε μετάνοια. Γιατί μαθαίνει πως μπορεί να γυρίσει στον Πατέρα που τον αγαπά έστω και με τις κακές επιλογές του, που δεν σταματά να τον περιμένει, που δεν τον ελέγχει καθόλου όταν παίρνει τον δρόμο της επιστροφής – βλέπει τα βάσανα του παιδιού του και όχι τον επαναστατημένο χαρακτήρα του! Και δεύτερον, στην αποστολή, από τον Πατέρα, του Υιού Του ως ανθρώπου στον κόσμο, προκειμένου να άρει την αμαρτία του κόσμου και να ενώσει τον κόσμο με Εκείνον. Η αγάπη δηλαδή του Πατέρα έχει θυσιαστικό χαρακτήρα: θυσιάζει ό,τι πολυτιμότερο έχει, τον ίδιο τον Υιό Του δηλαδή τον Εαυτό Του, για να σωθεί ο άνθρωπος και ο κόσμος. Που θα πει ότι η αληθινή αγάπη σηκώνει το βάρος του άλλου για να νιώσει καλά αυτός, κομματιάζεται για να τραφεί ο άλλος – ό,τι έκανε και κάνει ο Πατέρας Χριστός.

Η πατρική εικόνα του Θεού αντανακλά είπαμε και στον άνθρωπο. Ο αληθινός πατέρας αγαπά χωρίς να περιμένει ανταπόδοση, θυσιάζεται προσδοκώντας μόνο το καλό και την προκοπή του αγαπημένου του παιδιού, σέβεται την ελευθερία του, ξέροντας ότι συχνά θα εισπράξει  την (οριστική ίσως) αντίδραση και την απόρριψή του. Ο άνθρωπος πατέρας αγωνίζεται να φανερώνει στην καθημερινότητά του την εικόνα του Θεού Πατέρα. Οπότε στην οικογένειά του δημιουργεί συνθήκες πνευματικής και ψυχολογικής ισορροπίας∙ κι ακόμη περισσότερο: ένας τέτοιος πατέρας προσφέρεται ως ευλογία και για το (ευρύτερο κοινωνικό) περιβάλλον του,  συνεπώς γίνεται πατέρας και μια αγκαλιά για όλους! Γιατί όλος ο κόσμος μία οικογένεια είμαστε. Με μόνη προϋπόθεση ότι για να υπάρξει ο πατέρας αυτός απαιτείται ο νόμιμος πνευματικός αγώνας για γνήσιο χριστιανισμό.

Πόσο παρήγορο θα ήταν να είχε τέτοιο περιεχόμενο η εορτή του πατέρα!   

19 Ιουνίου 2021

«ΒΑΣΙΛΕΥ ΟΥΡΑΝΙΕ, ΠΑΡΑΚΛΗΤΕ…»

«Βασιλεῦ Οὐράνιε, Παράκλητε, τό Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ὁ πανταχοῦ παρών καί τά πάντα πληρῶν, ὁ θησαυρός τῶν ἀγαθῶν καί ζωῆς χορηγός· ἐλθέ καί σκήνωσον ἐν ἡμῖν, καί καθάρισον ἡμᾶς ἀπό πάσης κηλῖδος, καί σῶσον, ἀγαθέ, τάς ψυχάς ἡμῶν».

(Οὐράνιε Παρηγορητή μας Βασιλιά, Σύ πού εἶσαι τό Πνεῦμα τῆς ἀλήθειας, πού εἶσαι παντοῦ παρών καί γεμίζεις τά πάντα μέ τήν παρουσία Σου, ἔλα καί κατοίκησε μέσα μας κι ἀνάμεσά μας, καί καθάρισέ μας ἀπό κάθε ψυχική βρωμιά, καί σῶσε, ἀγαθέ, τίς ψυχές μας).

Τό στιχηρό τῶν ἀποστίχων τοῦ ἑσπερινοῦ καί δοξαστικό τῶν Αἴνων τῆς Πεντηκοστῆς, ἀλλά καί τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, σέ ἦχο πλάγιο τοῦ δευτέρου, ἀποτελεῖ μετά τό «Πάτερ ἡμῶν» τήν πιό γνωστή προσευχή τοῦ ὀρθόδοξου χριστιανοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας. Μέ τήν προσευχή αὐτή μάλιστα ἀρχίζει κάθε ἀκολουθία, ὅπως καί μέ αὐτήν ξεκινᾶ τήν κάθε προσευχή του καί ὁ ὀρθόδοξος χριστιανός. Ἀπευθύνεται στό τρίτο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος, τό Ἅγιον Πνεῦμα, τό Ὁποῖο ἐκπορεύεται ἀπό τήν πηγή τῆς Θεότητος, τόν Πατέρα, ὅπως καί ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ, γεννᾶται ἀπό Ἐκεῖνον, πού σημαίνει δέν ἔχουμε ἀσφαλῶς τρεῖς Θεούς, κάτι πού συνιστᾶ καταδικασμένη αἵρεση ἀπό τήν Ἐκκλησία μας, ἀλλά ἄλλον τρόπο ὑπάρξεως τοῦ Ἑνός κατά τή φύση καί τήν Οὐσία Του Θεοῦ.

 Ὁ Τριαδικός Θεός μας δηλαδή, κατά τήν ἀποκάλυψη τοῦ Κυρίου μας, (ἡ ὁποία σκιωδῶς ἐμφαίνεται καί στήν Παλαιά Διαθήκη: ἄς θυμηθοῦμε γιά παράδειγμα τή φιλοξενία τοῦ Ἀβραάμ), εἶναι Ἕνας, ἀλλά καί τρεῖς· Ἕνας κατά τή φύση Του, Τρεῖς κατά τίς ὑποστάσεις Του - ὁ Θεός μας ἔχει τή δυνατότητα νά ζεῖ καί ὡς Πατέρας καί ὡς Υἱός καί ὡς Ἅγιον Πνεῦμα, ἤ κατά τά λεγόμενα ἰδιώματα πού ἀναφέραμε, ὡς ἀγέννητος, ὡς γεννητός καί ὡς ἐκπορευτός. Κι αὐτό ὄχι κατά συγκυρία, δηλαδή ἄλλοτε ὡς Πατέρας ἤ ἄλλοτε ὡς Υἱός καί ἄλλοτε ὡς Ἅγιον Πνεῦμα, σάν νά ἔχει τρεῖς «μάσκες», τίς ὁποῖες χρησιμοποιεῖ κατά τό δοκοῦν, ἀλλά ἔτσι Τριαδικός ζεῖ ἀενάως, ὁ ἕνας μέσα στόν ἄλλον, χωρίς νά χάνεται ποτέ τό ἴδιον τοῦ καθενός. Ὅπως τό ἀπεκάλυψε ὁ μόνος πού μποροῦσε νά τό ἀποκαλύψει, ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός ὡς Θεός: «ἐγώ ἐν τῷ Πατρί καί ὁ Πατήρ ἐν ἐμοί». Γι’ αὐτό καί τό Ἅγιον Πνεῦμα, ὡς Θεός καί Κύριος, εἶναι ὁ Οὐράνιος Βασιλέας· εἶναι ὁ Παρηγορητής καί ἐνισχυτής τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἄλλωστε καί ὁ ἴδιος ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός· εἶναι ὁ πανταχοῦ παρών καί τά πάντα πληρῶν· εἶναι ὁ θησαυρός τῶν πιστῶν ἀνθρώπων καί πού δινει ζωή στούς πάντες καί στά πάντα, ἀντιστοίχως ὅπως καί τά ἄλλα πρόσωπα τῆς Ἁγίας Τριάδος.

Καί καλό νά εἶναι νά ὑπενθυμίσουμε ὅτι κατά τήν πίστη μας, τή θεμελιωμένη στήν Ἁγία Γραφή καί στήν Ἱερά  Παράδοση, ὁ Θεός μας εἶναι μέν Τριαδικός, ἀλλά μέ κοινή ἐνέργεια καί τῶν Τριῶν Θείων Προσώπων - ὅπου δρᾶ ὁ Θεός δρᾶ πάντοτε τριαδικά: «ὁ Πατήρ δι’ Υἱοῦ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι ποιεῖ τά πάντα». Τό ξεχωριστό τῆς δράσεως τοῦ κάθε Θείου Προσώπου ἔγκειται, ὅπως ἐξηγεῖ ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, στό γεγονός ὅτι σέ κάθε «ἐποχή», (ὅπου ὡς ἐποχή νοεῖται ἡ κάθε ἐπέμβαση τοῦ Θεοῦ γιά τό σχέδιο τῆς σωτηρίας τοῦ κόσμου: Παλαιά Διαθήκη, Καινή Διαθήκη, ἐποχή Ἐκκλησίας), ἔχουμε τό κάθε Πρόσωπο τῆς Τριαδικῆς Θεότητος νά διακονεῖ τήν κοινή ἐνέργεια ὅλης τῆς Θεότητος, πού σημαίνει ὅτι στήν Παλαιά Διαθήκη ὁ Θεός Πατέρας ἦταν Ἐκεῖνος πού διακονοῦσε τήν κοινή ἐνέργεια ὅλων τῶν Προσώπων· στήν Καινή Διαθήκη ὁ Θεός Υἱός ἐν προσώπῳ Ἰησοῦ Χριστοῦ· στήν ἐποχή τῆς Ἐκκλησίας ὁ Θεός Ἅγιον Πνεῦμα.

Μέ τήν Πεντηκοστή ἑπομένως ἔχουμε τήν ἀπαρχή τῆς δράσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τό Ὁποῖο, σταλέν ἀπό τόν Ἰησοῦ Χριστό,  ἔχει ὡς ἔργο νά καθιστᾶ οἰκεῖο καί ἐσωτερικό στόν ἄνθρωπο τό ἔργο σωτηρίας πού ἐπιτέλεσε Ἐκεῖνος, ὁ Ἰησοῦς Χριστός. Ἀπό τήν ἄποψη αὐτή, χωρίς τή δράση αὐτή τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, θά εἴχαμε μέν σωθεῖ ἀπό τόν Χριστό, ἀλλά ἡ σωτηρία αὐτή θά παρέμενε ξένη καί «ἄγνωστη» γιά ἐμᾶς, πού θά πεῖ ὅτι ὁ Θεός μας σήμερα, ὄντως ὁ Παρηγορητής καί ἐνισχυτής μας, εἶναι τό Παράκλητον Πνεῦμα. Κι ὅπως σημειώνει σύγχρονος Θεολόγος ἐπ’ αὐτοῦ, «ὅταν ἐμεῖς σήμερα κραυγάζουμε «Θεέ μας», στήν πραγματικότητα ἀναφερόμαστε στό Πνεῦμα Αὐτό, τό τρίτο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος». Ἤδη ὁ ἀπόστολος Παῦλος, καί ὄχι μόνον, τό σημείωνε μέ ἔνταση: «Οὐδείς δύναται εἰπεῖν Κύριον Ἰησοῦν εἰ μή ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ» - κανείς δέν μπορεῖ νά ὁμολογήσει τόν Ἰησοῦ Χριστό ὡς Κύριο καί Θεό, παρά μόνον μέ τόν φωτισμό καί τή δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὁ Κύριος τό εἶχε ὑπονοήσει τοῦτο, ὅταν ἔλεγε ὅτι δέν πρόκειται νά μᾶς ἀφήσει ὀρφανούς. Θά ξανάρθω σέ σᾶς, ἔλεγε στούς λυπημένους μαθητές Του, ἐννοώντας ἀκριβῶς τήν ἔλευσή Του ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, καί ὄχι τή Δευτέρα Του Παρουσία.

 Ὁπότε μέ τό Πνεῦμα Αὐτό δέν εἴμαστε ὀρφανοί. Γιατί τοῦτο ἔρχεται καί κατοικεῖ στήν καρδιά μας, ἰδίως ἀπό τήν ὥρα τοῦ ἁγίου βαπτίσματός μας, κατά τό ὁποῖο καθιστάμεθα μέλη Χριστοῦ,  καί μᾶς καθαρίζει ἀπό κάθε ψυχική βρωμιά πού ἀποτελεῖ φράγμα καί τροχοπέδη γιά τήν «ἀνάπαυσιν» τοῦ Θεοῦ στήν ὕπαρξή μας. Κι αὐτή ἡ ἐγκατοίκηση τοῦ Παρακλήτου Πνεύματος πού ἐνεργοποιεῖ τόν Χριστό καί τήν παρουσία τοῦ Θεοῦ Πατέρα μέσα μας, δέν χάνεται εὔκολα. Μπορεῖ νά ἁμαρτάνουμε δυστυχῶς καί μετά τό βάπτισμά μας, ἀλλά τό Πνεῦμα αὐτό τοῦ Θεοῦ μᾶς παρακινεῖ διαρκῶς σέ μετάνοια, ἡ ὁποία γίνεται πράξη καί γεγονός, ὅταν ἀνταποκριθεῖ καί ἡ δική μας βούληση, μέ ἀποτέλεσμα καί πάλι νά «ἐπανεμφανίζεται» τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ μέ τρόπο ἐνεργή καί αἰσθητό. Κι εἶναι σημαντικό νά τονίσουμε ὅτι τελικῶς μόνον τό Ἅγιον Πνεῦμα μπορεῖ νά καθαρίσει τίς ψυχές μας ἀπό κάθε τι ἁμαρτωλό – «Νοῦν καθαρίσαι μόνου τοῦ ἁγίου Πνεύματός ἐστι» (ἅγιος Διάδοχος Φωτικῆς) – γι’ αὐτό κι ἐκεῖνες οἱ φωνές πού μιλᾶνε κατά καιρούς γιά «κάθαρση» τῆς Ἐκκλησίας, ἐννοώντας την μέ ἕναν ἐξωτερικό τρόπο κατά τά ἀνθρώπινα πρότυπα, μόνον κάθαρση δέν μπορεῖ νά εἶναι. Ἐκκαθάριση ναί, ὄχι ὅμως κάθαρση ἐσωτερική καί πνευματική, πού μόνη αὐτή φωτίζει καί ἁγιάζει τόν ἄνθρωπο, γιατί ἐκφράζει τό ταπεινό καί ἁγνό ἦθος τοῦ Θεοῦ μας. Μία τέτοια διαδικασία πού παραπέμπει μονίμως στή μετάνοια εἶναι καί αὐτό πού ἡ Ἐκκλησία μας χαρακτηρίζει ὡς σωτηρία, κι αὐτό θά πρέπει νά ἀποτελεῖ τή μόνιμη ἐπιλογή τῆς ζωῆς μας.

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ: “ΑΥΤΗ Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΖΩΗΣ, ΕΝΑ ΕΡΓΟ ΖΩΗΣ”.

Στην καλοκαιρινή γιορτή του Νηπιαγωγείου της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς βρέθηκε την Παρασκευή 18 Ιουνίου 2021 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ.

Κατά την έναρξη της εκδήλωσης η Διευθύντρια του Βρεφονηπιακού Σταθμού, Παιδικού Σταθμού – Νηπιαγωγείου της τοπικής μας Εκκλησίας κα Μαρία Τυράσκη, αναφερόμενη στην φετινή δύσκολη εκπαιδευτική χρονιά τόνισε πως «μέσα στις δυσκολίες έλαμψαν η αγάπη και η πίστη» υπογραμμίζοντας όμως παράλληλα με έμφαση ότι «κυρίως έλαμψαν οι παιδικές ψυχές που παρά τις αντιξοότητες καταφέρνουν πάντοτε να ανθίζουν μέσα στην αγκαλιά του σχολείου μας».

Ευχαρίστησε «από καρδιάς τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας, πραγματικό πατέρα για όλους και ουσιαστικό στήριγμα» ο οποίος «με περισσή φροντίδα και αγάπη περιβάλλει την προσχολική ηλικία, τα πιο ευαίσθητα χρόνια της ζωής μας» όπως χαρακτηριστικά είπε.

Τέλος, αφού ευχαρίστησε το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό, υπογράμμισε πως «το μεγαλύτερο ευχαριστώ το οφείλουμε στους γονείς οι οποίοι μας εμπιστεύθηκαν ο,τι πολυτιμότερο έχουν, τα παιδιά τους».

Στην συνέχεια οι μικροί μαθητές με τη βοήθεια και την καθοδήγηση ειδικών παιδαγωγών παρουσίασαν το διαδραστικό θεατρικό παιχνίδι με τίτλο «Περιπέτεια στον βυθό» όπου ύστερα από την «περιπλάνησή τους στις γειτονιές της θάλασσας βρήκαν τελικά τρόπο να σώσουν τον βυθό από την καταστροφή».

Ακολούθως, αφού απήγγειλαν ποιήματα και τραγούδησαν, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ απένειμε πτυχία και ενθύμια σε όλα τα παιδιά, επισημαίνοντας πως «πιο έκδηλη και πιο έκτυπη ομορφιά από την αθωότητα, την ευγένεια, την καλοσύνη και την στοργή των παιδιών μας, δεν υπάρχει».

Αναφερόμενος στον σκοπό των Εκπαιδευτηρίων μας, υπογράμμισε πως «είναι μια πραγματική κατάθεση ψυχής και καρδιάς» συμπληρώνοντας πως «αυτός ο αγώνας, με την Χάρη του Θεού ευοδώνεται και προωθείται και όχι μόνο σε επίπεδο πνευματικό αλλά και σε κτηριακές δομές».

«Το βασικό στοιχείο αυτής της ηρωικής προσπάθειας είναι να μην χάσουν τα παιδιά την ομορφιά που έχουν. Να μην την απολέσουν στο διάβα των καιρών» επεσήμανε ο Σεβασμιώτατος σημειώνοντας πως οι όποιες γνώσεις χωρίς την μονάδα που τα νοηματοδοτεί όλα είναι μηδενικές «και η μονάδα είναι η πνευματική, η αληθινή πορεία του νέου ανθρώπου, γιατί χωρίς αυτή την πνευματική αλήθεια, όλα γκρεμίζονται, όλα συντρίβονται».

Υπογραμμίζοντας πως «αυτή η προσπάθεια είναι μία προσπάθεια ζωής, ένα έργο ζωής» έκανε λόγο για την εορτή της Πεντηκοστής και της καθόδου του Αγίου Πνεύματος, τονίζοντας πως «έχουμε ανάγκη, ιδιαίτερα αυτή την εποχή, από το Άγιο Πνεύμα» και γι’ αυτό το λόγο το Σχολείο μας «είναι ένας χώρος ιερός. Έτσι τον βλέπουμε», είπε χαρακτηριστικά ο Σεβασμιώτατος.

Εξέφρασε τις θερμές του ευχαριστίες στην Γενική Διευθύντρια των Εκπαιδευτηρίων και Γυμνασιάρχη κα Κυριακή Κούβαρη, στην Διευθύντρια του Βρεφονηπιακού Σταθμού, του Παιδικού Σταθμού – Νηπιαγωγείου κα Μαρία Τυράσκη και στον εκπρόσωπο της Μητροπόλεως κ.Δημήτριο Αλφιέρη ο οποίος «συντονίζει την προσπάθεια με κόπο και θυσιαστική αγάπη».

Τέλος, τις μεγαλύτερες ευχαριστίες του τις εξέφρασε στους γονείς που εμπιστεύονται τα παιδιά τους στην Εκκλησία «και μας δίνεται και εμάς την δυνατότητα να ευχαριστούμε τον Θεό δι’ αυτού του ιερού έργου», όπως χαρακτηριστικά είπε.

Ευχήθηκε σε όλους και ιδιαίτερα στα παιδιά «καλό καλοκαίρι και «να έχουν πάντοτε το Πνεύμα το Άγιο στη ζωή τους», «να παραμείνουν αθώα, γλυκά, χαρούμενα, αληθινά. Να γίνουν παλικάρια και κοπελιές με την Ευλογία του Θεού, κυρίαρχα της ζωής τους χωρίς καμία έκπτωση στα ιδανικά και στα ιδεώδη της ιδιοπροσωπίας μας».

Νωρίτερα ο Σεβασμιώτατος επιθεώρησε τις συνεχώς ανακαινιζόμενες εγκαταστάσεις του Βρεφονηπιακού Σταθμού και του Παιδικού Σταθμού και Νηπιαγωγείου της τοπικής μας Εκκλησίας.

Η γιορτή πραγματοποιήθηκε μόνο με τη συμμετοχή των παιδιών του Νηπιαγωγείου που αποφοιτούν φέτος και ανοίγουν τα φτερά τους για την Α΄ Δημοτικού. Οι γιορτές των υπολοίπων τμημάτων του προνηπίου, θα πραγματοποιηθούν στα τμήματά τους, χωρίς την παρουσία γονέων, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται από τις αρμόδιες υγειονομικές αρχές.

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΙΟΥΔΑΣ

(Υμνολογική προσέγγιση)

        Ο άγιος Θεοφάνης, ο υμνογράφος της ακολουθίας του αγίου Ιούδα, δεν προβληματίζεται ως προς το ποιος είναι ο σήμερον (19 Ιουνίου) εορταζόμενος απόστολος. Θεωρεί ότι ο Ιούδας του Ιακώβου κατά τον ευαγγελιστή Λουκά είναι ο ίδιος με τον Ιούδα τον υιό του μνήστορος Ιωσήφ, τον και Θαδδαίο ή Λεββαίο επονομαζόμενο, κατά τους Ματθαίο και Μάρκο, που σημαίνει ότι Ιούδας του Ιακώβου θα πει Ιούδας αδελφός του Ιακώβου, υιού και αυτού του αγίου Ιωσήφ. Συνεπώς αποκλείει την άποψη ότι ο Θαδδαίος ή Λεββαίος είναι άλλος απόστολος από τον αδελφόθεο Ιούδα. Οι ύμνοι του που ομιλούν για τον έ ν α  Ιούδα είναι αρκετοί. «Ιούδα, οι αδελφοί σου θα σε επαινέσουν γιατί φάνηκες και νομιζόσουνα αδελφός του προαιώνιου Λόγου που φανερώθηκε ως άνθρωπος». «Από ένδοξη ρίζα ανέτειλες σε μας σαν θεοδώρητο κλήμα, αυτόπτη του Κυρίου, απόστολε Θεάδελφε». «Μπορείς να καυχάσαι, Ιούδα, και για τη συγγένειά σου με τον Χριστό και για το ότι ανήκεις στον χορό των μαθητών Του και για το πάθος σου».

        Ο υμνογράφος βεβαίως δεν θέλει να υπερτονίσει τη συγγενική σχέση του αγίου Ιούδα με τον Κύριο – ο Ίδιος ο Κύριος πάντοτε παρέπεμπε στην προτεραιότητα της σχέσης με τον Θεό και όχι της συγγένειας: «Όποιος κάνει πράξη το θέλημα του Ουράνιου Πατέρα μου, αυτός είναι αδελφός και αδελφή και μητέρα Μου». Γι' αυτό αφενός μιλώντας για την αδελφική σχέση του Ιούδα με τον Χριστό σπεύδει εξίσου να χαρακτηρίσει αδελφούς και όλους τους πιστούς σ' Αυτόν (:«Ιούδα μακάριε, χρημάτισες αδελφός του Δεσπότη Χριστού που γεννήθηκε ως άνθρωπος και χρημάτισε αδελφός όλων των εκλεκτών»), αφετέρου εστιάζει την προσοχή του στην κλήση του Ιούδα από τον Χριστό να γίνει μαθητής Εκείνου, όπως και στην αποστολή που του ανέθεσε (:«Έγινες μαθητής του σαρκωθέντος Θεού μας, από τον Οποίο στάλθηκες σαν πρόβατο ανάμεσα σε λύκους πράγματι». «Από Αυτόν απεστάλης, πανεύφημε, ως απόστολος σε όλα τα πέρατα της γης, σπέρνοντας τον λόγο της πίστεως σε όλους και φωτίζοντας αυτούς που ήταν δούλοι στο σκοτάδι της άγνοιας και στον πονηρό κοσμοκράτορα»).

Το γεγονός ότι η συγγενική σχέση έρχεται δεύτερη επιβεβαιώνεται από τον άγιο Θεοφάνη και από την παρατήρησή του ότι η οικειότητα του αγίου Ιούδα με τον Κύριο οφείλετο όχι ακριβώς στην συγγένειά τους, αλλά στον πνευματικό αγώνα του Ιούδα κατά της αμαρτίας, με τον οποίο μπόρεσε να ζήσει τη ζωή Εκείνου. «Νέκρωσες το αμαρτωλό γήινο φρόνημά σου κι έτσι έζησες μαζί με τη ζωή των όλων Χριστό, πανόλβιε».

        Ο άγιος υμνογράφος αφιερώνει τους περισσότερους ύμνους του στο αποστολικό έργο του αγίου Ιούδα. «Ο μέγας του Κυρίου απόστολος», ως «φως δεύτερον που ακολούθησε τις λάμψεις του πρώτου φωτός Χριστού», «έχοντας ως οδηγό την ίδια την αλήθεια», απεστάλη «σαν βολίδα για να πλήξει και να αφανίσει παντελώς τις φάλαγγες των δαιμόνων και να θεραπεύσει με τη χάρη του Θεού εκείνους που πληγώθηκαν από αυτούς», όπως και «σαν ακτίνα του ήλιου που εξέλαμψε από την Παρθένο Μαρία, προκειμένου να καταφωτίσει τις καρδιές των ευσεβών και να αποδιώξει το σκοτάδι που υπήρχε». Κι αυτό γιατί ο άγιος απόστολος «έγινε υπήκοος στο πρόσταγμα του Κυρίου που έστειλε τους μαθητές Του κατά την ώρα της Αναλήψεώς Του να μαθητεύσουν όλα τα έθνη και να τα βαπτίζουν στο όνομα της αγίας Τριάδος».

Και βεβαίως μέσα σ' αυτήν την αποστολική ευθύνη του αγίου Ιούδα εντάσσεται, κατά τον ποιητή, και η καθολική επιστολή που μας άφησε στην Καινή Διαθήκη. «Ιεροφάντη θεσπέσιε - σημειώνει ο άγιος Θεοφάνης - στέλνεις σε όλους τους ανθρώπους την φωτιστική και δογματική επιστολή, που είναι γεμάτη από το Πνεύμα του Θεού». Πράγματι, η μικρή αυτή σχετικά επιστολή περικλείει πλούτο αγίων νοημάτων που κινητοποιούν τον κάθε πιστό σε μετάνοια και σε αγωνιστικό φρόνημα. Φράσεις σαν αυτές, και όχι μόνο – «Αναγκάζομαι να σας γράψω, για να σας προτρέψω να συνεχίσετε τον αγώνα για την πίστη, που μια για πάντα δόθηκε στον λαό του Θεού», «Εσείς, αγαπητοί μου, συνεχίστε να προοδεύετε στεριωμένοι πάνω στο θεμέλιο της πανάγιας πίστης σας και προσεύχεστε με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος. Διατηρήστε τον εαυτό σας στην αγάπη του Θεού, προσμένοντας το έλεος του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, που θα μας χαρίσει την αιώνια ζωή» - θεωρούνται "διαμάντια" που δεν μπορεί κανείς εύκολα να ξεπεράσει, χωρίς να γίνεται υπόλογος έναντι του Κυρίου. Κι αν προσθέσει κανείς και το γεγονός ότι ο άγιος Ιούδας επιβεβαίωσε, όπως οι περισσότεροι απόστολοι, το κήρυγμά του με τη θυσία της ζωής του, τότε καταλαβαίνει την κρίση του αγίου Θεοφάνη, που θεωρεί ότι «οι απόστολοι ξεπέρασαν κατά το ήθος τους κάθε μεγαλειότητα επί της γης».